30 maj, 2014

Antingen eller.


Snabbläsare eller långsamläsare?
Snabbläsare. Är för otålig och tappar intresset om jag läser för långsamt.

Tegelstenar eller tunnisar?
Det beror såklart på vad boken handlar om och vem som har skrivit den. En tegelsten måste verkligen kännas värd sina många sidor och är den skriven av en författare jag gillar lite extra spelar det ju sällan någon roll hur tjock boken är. Har dock en förkärlek till tunnisar eftersom det inte nödvändigtvis behövs många sidor för att säga något av betydelse. Snarare tvärtom.

Bibliotek eller bokhandel?
Helst bokhandel. Är ju en boksamlare.

Ljudbok eller e-bok?
Klarar inte ljudbok eftersom jag bara tröttnar när jag inte får läsa själv. E-bok är okej, för jag tänker att det mest handlar om att vänja sig, men jag gillar att vända blad och se att jag rör mig framåt i boken vilket inte riktigt syns om man bara ser sidnummer eller procent. Älskar dessutom pappersböcker i sig; hur de ser ut, hur de känns, hur de slits.

Inbunden eller pocket?
Pocket. Tycker helt enkelt det räcker gott och väl. Sen gör priset och storleken det möjligt att köpa och få plats med fler böcker.

Vampyrer eller spöken?
Spelar ingen roll. Gillar det övernaturliga, men då ska det helst vara ett mysterium i sig vad.

En i taget eller slalomläsning?
Helst en i taget och inte mer än två åt gången.

Nytt eller gammalt?
Ganska så nytt blandat med några klassiker.

Bokmärke eller hundöra?
Båda.

Snacks eller godis?
Godis.

Biografier eller memoarer?
Memoarer.

Skräck eller chick-lit?
Det går med båda. Föredrar ingen av dem framför den andra.

Soffan eller sängen?
Sängen.

Inne eller ute?
Att läsa ute en sommarkväll kan vara det absolut bästa jag vet. Så, ute, självklart.

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Originalspråk, helst. Tycker dessutom mer om att läsa på engelska.

Poesi eller prosa?
En blandning kanske? Fast helst prosa, tror jag.

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Det beror ju på boken, men jag brukar försöka se till så att det inte blir för många av det ena eller andra. Går dock sådär.

Boken eller filmen?
Vet inte. Förmodligen boken eftersom man ofta får en närmare relation till den oavsett hur bra filmen är.

Kokbok eller Bakbok?
Bakbok. Bakar hellre än lagar mat.

Kärlek eller spänning?
Blandningen av de båda är ju den bästa kombinationen.

Recencera din senast lästa bok:
Läste (äntligen) The Virgin Suicides av Jeffrey Eugenides för någon vecka sedan. Tyckte den var originell och fantastiskt välskriven. Och så handlar den om något som verkligen alltid är aktuellt och tänkvärt. Rekommenderas verkligen! Läste också Meningen med hela skiten av Nina Åkestam och tyckte den var lika briljant som allt annat Nina skriver. Tänker erbjuda utlåning av den till alla som vill.

lista hämtad härifrån.

Inga kommentarer: