18 november, 2013

11/11.

Jag blev utmanad av Elina (som kan vara den roligaste personen jag känner och som delar mitt intresse för film/julen/män i kostym) att nämna elva saker om mig själv och sen svara på elva frågor som hon vill ha svar på. Himla fint och enormt hedrande, så det gör jag mer än gärna.
Jag gillar allt som har med populärkultur att göra. Skulle kunna prata om film/serier/musik/böcker och allt som skrivs om det i evigheter.  
Jag köper böcker lika mycket baserat på omslaget som på innehållet. Betalar hellre mer för en utgåva som jag gillar omslaget på, än köper en med ett omslag jag inte gillar men som kanske kostar några kronor mindre.
Jag är färg-fascist (men för det mesta en snäll och tyst sådan). Det skaver liksom lite inom mig när folk säger rött om orange och rosa eller kallar turkost för grönt.  
Jag har lätt för att komma ihåg detaljer om människor. Födelsedagar, födelseår, namn, ansikten och röster.  
Jag blir väldigt lätt besatt av saker och nördar in mig i dem totalt, vill veta allt och blir ofta lite för känslomässigt engagerad.  
Det krävs väldigt lite för att göra mig glad, men också väldigt lite för att göra mig deppig. 
Jag lider av extrem sprut-fobi. Har bara tagit blodprov två gånger i hela mitt liv (vilket inte är optimalt när en dessutom är hypokondriker) och senast jag tog en spruta var väl i åttan eller så. 
Jag har synestesi, vilket gör att jag associerar bokstäver, siffror, veckodagar och till viss del även månader med olika färger. 
Jag kan prata engelska med både brittisk och amerikansk accent (den där rena accenten utan dialekt, som nästan ingen infödd britt eller amerikan egentligen pratar). Inte exemplariskt men ändå helt okej.
Jag älskar att köra/åka bil. 
Jag bär nästan alltid klänning eller kjol och har inte haft på mig ett par jeans på mer än 3 år. 

Vilken är den vackraste platsen du besökt?
När jag var sju bodde vi två veckor i en liten kuststad i sydvästra England, och även om jag förmodligen överromantiserar det nu i efterhand, så var det verkligen hur fint som helst, då. 

Vem skulle du gladeligen kapa din högra arm för att få träffa?
Skulle gärna träffa John och/eller Hank Green, trots att jag egentligen bara känt till dem sedan i våras. Tycker om allt de står för, vad de gör för unga människor, hur de vill förändra och göra världen lite bättre och sättet de gör det på. Inte minst verkar de så otroligt roliga, smarta och nördiga. 

Är du feminist?
Hundra gånger ja.

Vilket är ditt stoltaste ögonblick?
När jag tog körkort, eftersom det är något av det läskigaste jag gjort.

Hur mår du, precis just nu?
Bra. Är väldigt glad över att ha klarat en kurs som varit ganska påfrestande. Dessutom är det här den bästa tiden på året med drygt sex veckor kvar till jul. Ångesten får inte ta så stor plats just nu, idag, vilket jag försöker glädjas över så mycket jag bara kan. 

Har du skänkt pengar till tyfonens offer i Filippinerna?
Ja, en hundring till UNICEF:s hjälparbete.

Bästa filmen genom tiderna?
Gud, det måste vara den absolut svåraste frågan som går att fråga. 
Men okej, jag ska försöka. Inglourious Basterds/Django Unchained/Tarantino i allmänhet är ju rätt så briljanta men är det någon film jag älskar och alltid gråter till så är det Brokeback Mountain.

Vilka är dina fem bästa egenskaper?
Bra minne, bra lokalsinne, noggrann, ganska snabblärd, teknisk.

Vad gör dig lycklig?
Genuina skratt i allmänhet och när någon visar intresse för det jag pratar om. Att får beröm för något jag gjort eller som har med min personlighet att göra. När jag för en gångs skull vågar göra något som sen går bra. Umgås med människor jag tycker mycket om. Att se en väldigt bra film på bio. Böcker. 

Gordon Ramsey eller Jamie Oliver?
Jamie Oliver. Självklart. Gillar speciellt hans julprogram.

Utmanar alla som skulle kunna tänkas stöta på den här bloggen att svara på samma kluriga men väldigt roliga frågor.

2 kommentarer:

Elina sa...

Åh vad roligt att läsa dina svar och fakta om dig själv som du valt att dela med dig av :D

Vi borde ha en filmkväll/fika/JULMYS (med män i kostym) snart!
Puss

Erika sa...

Elina: Tack, det var minst lika roligt att svara! Och ja, det borde vi verkligen :D