31 augusti, 2013

Sommarläsning.

Bäst i sommar?
Tänkte att nu, nu ska jag till slut läsa To Kill A Mockingbird av Harper Lee som den klassiker den blivit, så jag började sommaren med den och det gjorde jag ju rätt i så här i efterhand. Tyckte den var fantastiskt bra. Sen avslutade jag sommaren med The Art of Fielding av Chad Harbach och tyckte så otroligt mycket om den. När man typ faller för varenda karaktär och aldrig vill skiljas från dem? Just precis vad som hände.

Sämst i sommar?
Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda. Låg i min bokhylla i tre år och väntade helt i onödan. Blev så besviken på hur den var skriven, helt annorlunda från hennes tidigare böcker språkmässigt och med karaktärer som aldrig fastnade. Fin ibland, men för det mesta bara jobbig och konstlad. 

Kortaste och längsta bok?
Fahrenheit 451 av Ray Bradbury (ca. 150 sidor), och The Book Thief av Markus Zusak (ca. 550 sidor).

Har du haft något läsprojekt under sommaren som du lyckats/misslyckats med?
Att läsa så mycket jag bara kan och orkar, men det är liksom ett stående projekt. Och jag tycker nog att jag lyckades ganska bra med att hålla uppe det den här sommaren också. 

Nämn en ny bok som du köpt i sommar!
Tredje och sista delen i Torka aldrig tårar utan handskar-trilogin av Jonas Gardell, såklart. 

Var har du läst mest?
Ute i trädgården (nästan alla) fina sommarkvällar och i sängen eller favoritfåtöljen när det regnat eller varit för kallt.

Har du upptäckt någon ny författare?
Ja, Richard Yates, till exempel. Läste hans The Easter Parade och gillade hans sätt att skriva; när det ligger flera lager undertoner i väldigt enkla meningar. Och så Paul Auster. Blev lagom förvirrad och existentiell efter att ha läst The New York Trilogy, men det är ju sånt jag tenderar att dra mig till. Så det blir nog fler av de två.

Vad ser du fram emot att läsa i höst?
Var så optimistisk förra året, vilket slutade med att jag läste fyra böcker den hösten, så i år tänker jag att jag är nöjd bara jag läser minst det. Men jag ska läsa tredje och sista delen i Divergent-serien av Veronica Roth när den kommer ut i mitten på oktober, det vet jag. Sträckläste de första två delarna i somras och är väldigt förväntansfull inför hur det kommer sluta. Ska också läsa Kristian Gidlunds bok I kroppen min. Bara vet att jag kommer att älska den lika mycket som bloggen.

Inga kommentarer: