31 december, 2012



Har funderat länge över hur jag ska kunna sammanfatta det här året. Om jag ens ska göra det. Jag vet nämligen inte i vilken ände jag ska börja eller vad som ens finns att säga. För det har varit ett så märkligt år på alla sätt och vis. Så svårt att beskriva och förklara i några enkla meningar. Men också för svårt för att dela med sig av, även om det så bara är till ett fåtal människor. Jag har levt nära mig själv större delen av det här året, närmare än någonsin förut. Och det har förhoppningsvis fört något bra med sig, men det får förbli mitt och bara mitt. Så det här blir en ganska kort sammanfattning. Bara för att jag inte vill hoppa över den tradition det blivit.

År 2012 alltså. Jag läste massor av böcker, åtminstone under den första halvan av året, och blev smått besatt av ett antal tv-serier. Som vanligt. Följde OS i London med största intresse och stannade uppe en hel natt, ännu en gång, för att titta på Oscarsgalan. Bakade semlor för första gången, var med när herrlandslaget i handboll tog sig vidare till OS, åkte på världens förkylning och såg en spelning med bästa Anna Ternheim. 

Sommaren var nog ändå den finaste på många år, för jag bryr mig inte så mycket om att det regnar nästan varje dag eller att det aldrig blir speciellt varmt. Trots allt blev det några varma dagar och mycket skratt med de bästa vänner jag har innan en av dem åkte tillbaka till USA igen och vi sa hejdå med en egenkomponerad brunch. Sedan bakade jag godaste kanelbullarna, köpte nya träningsskor och åt den årliga friterade bananen innan sommaren tog slut. 

Det blev höst och jag började på något nytt. Igen. Men den här gången blev det nog ändå precis rätt. För nu fick jag läsa om det mest spännande, och skrämmande, jag vet. Människor. Jag var nervösare än aldrig förr men fann nya vänner och fick nypa mig själv i armen några gånger när jag tänkte på vilken tur jag haft, hur bra jag egentligen hade det. Tog långa promenader, fikade och kände mig hemma på ett sätt som jag inte gjort på länge. Men det var också en himla tung höst och den försvann förbi så fort. Jag var inte riktigt färdig med den och så blev det plötsligt december. Snön kom och jag hade adventsmys med min syster, följde julkalendern och åt en trerätters julmiddag när allt kändes omöjligt. De sista två veckorna innan jul gjorde jag förmodligen mer läskiga saker än jag gjort sammanlagt i mitt liv. Men det blev till slut jul, jag fyllde år, och nu är det snart ännu ett nytt år.

Jag vet inte alls hur jag ska tänka eller känna inför att det här året är slut eller hur det har varit, men jag är ganska glad över att det är över. Och jag vill så gärna att det kommande året blir annorlunda än det förra. Hoppas så att det blir lättare, lugnare, stabilare. Och jag tänker att det ändå inte kan vara så svårt att ordna, för det kan nog bara bli bättre. Kanske är jämna år inget för mig, kanske lever jag efter vartannat år-principen, vi får helt enkelt se. I alla fall. Välkommen, 2013.

Inga kommentarer: