04 juli, 2012

Det lilla i allt det stora.

Läser en gammal bok med gulnade blad och blekt omslag. Funderar över vem som kan ha ägt den innan, som fastnat på ett ställe så att det blivit märken i ryggen, och om hen tyckte om den innan den skänktes bort till någon som skulle tycka om den lika mycket. Kanske har den lästs flera gånger eller bara legat i en låda i ett förråd tills hen gjorde slag i saken och gav bort den. Kanske har den tillhört flera innan den blev min (där den dessutom kommer att stanna i all evighet). Lyssnar på Hurts för jag-vet-inte-vad-gången och känner minnena jag omedvetet placerat i varenda låt. Gud, jag har så svårt att se att då och idag är dagar ur samma liv. Funderar över hur varje människa har egna minnen i sånt som jag så självklart associerar till något vackert eller sorgset, något ut mitt liv, baserat på mina tankar, mina känslor. Hur vi får upp helt olika bilder i huvudet när de spelas.
Funderingar som får livet att kännas så vackert.

1 kommentar:

Elina sa...

Det stod mellan Hurts och Mando Diao (skivan jag fick av dig) när jag skulle inviga min gamla stereo i mitt nya hem. Det blev Mando Diao (vilket jag skrev på facebook också men jag vet inte hur ofta du är inne där och min telefon har gömt sig (som alltid på ljudlöst) och jag var tvungen att tala om för dig att jag lyssnar på den och hur bra den är med en gång), en helt underbar skiva! Tack så mycket för den här fina presenten! <3