26 mars, 2012

Böcker.

Eftersom det här är en blogg om och av mig kändes en boklista ganska perfekt i och med att böcker är något av det bästa jag vet.

Senast lästa: Everything is Illuminated av Jonathan Safran Foer.
Senast köpta bok: Emma av Jane Austen.
Senast lånade bok: Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper.
Senaste boken jag fick: Jonas Gardells Har man inget liv för man köpa sig ett som alla andra, i julklapp.
Favoritbibliotek: Letar fortfarande.
Favoritbokhandel: Pocketshop.
Antal lånekort: Ett.
Använder som bokmärke: Ett litet kort ritat av Sandra Juto som jag fick med när jag köpte ett print av henne. Eller bibliotekskvitton.
Favoritställe att läsa på: Ute på altanen. Och när det är för kallt för det - favoritfåtöljen.
Den här boken köper jag till en förälder: En bok jag läst på engelska och älskat, och vill att mamma också ska läsa på svenska. En biografi till pappa, helst av någon sportprofil (och har man tur läser han ut den inom ett år).
Den här boken köper jag till min bästa vän: Någon jag med säkerhet vet att hon vill ha.
Favoritgenre: Oj, svårt. Lite surrealistiskt sådär, när man tvingas att tänka intensivt och ändå inte riktigt förstår helt i slutändan. Tycker om böcker med mycket (bra) dialog också. Och klassiker.
Favoritformat: Spelar inte så stor roll. Men mest pocket, för att man kan köpa typ fyra stycken för samma pris som en inbunden.
Författarfavorit(er): Jonas Gardell, Haruki Murakami, Anna Gavalda, Jonas Karlsson, John Ajvide Lindqvist. Bland Annat.
Tjockaste bok jag läst: Femte Harry Potter-boken på 1000 sidor.
Tunnaste bok jag läst: The Old Man and the Sea av Ernest Hemingway på 100 sidor.
Bästa bokminne: Alltså, trots mina åsikter om innehållet idag, så är det ganska tveklöst Twilight-serien, våren 2009. För att vi var fem, sex stycken som kollektivt läste alla fyra böckerna samtidigt och pratade om dem ungefär jämt. Det är liksom ett sånt där fint tonårsminne. Men också, högläsningen av första Harry Potter-boken på fritids i 10-årsåldern.
Senaste impulsköpta bok: Flickan med snö i håret av Ninni Schulman.
Bästa bokfyndet: Präriehundarna av Jonas Gardell för 15 kronor hos Myrorna. Den trycks nämligen inte upp längre, så därför blev jag extra glad. En raritet, som det så fint heter.
Bokgenre jag undviker: Jag vet inte. Men det ska mycket till för att jag ska läsa, typ traditionell sci-fi och fantasy. Deckare är inte heller riktigt min grej.
Sånt gör jag med böcker jag inte vill ha längre: Skänker till Myrorna. Fast det har typ hänt en gång. Ligger många minnen i varje bok jag äger, så jag kan inte med att göra mig av med dem.
Så sorterar jag i min bokhylla: Efter författare, oftast. Annars efter vad som ser snyggast ut (jag vet, sååå nördigt).
Nästa bok jag ska läsa: En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa.

2 kommentarer:

Regina sa...

Åh, lite bokinspiration

Regina sa...

..och ja, var just i bokhandeln och föll nästan för Emma för att framsidepappret var så fint! pocketen..