26 december, 2009

En bok. Tusen känslor.

Jag vaknade idag och läste ut en bok som jag har läst i över en månad. Känslorna blir så mycket mer annorlunda när berättelsen varit en del av livet så länge, än om den hade tagit en dag att läsa. Tiden som boken funnits nära känns som en hel epok, en lång tid som aldrig tagit slut, och kanske har all denna tid gjort berättelsen mer verklighetstrogen. De allra sista sidorna var också de allra bästa, fulla av känslor som fick det att pirra i magen, och när den sista sidan tog slut fick jag en känlsa av tomhet. Det tog flera minuter innan jag lade ifrån mig boken, men jag har nog inte gjort det helt och hållet ännu. Känslomässigt. Och det är anledningen till varför jag älskar böcker så väldigt mycket.

1 kommentar:

Camilla sa...

älskar slutet... :)